Rytter / Motionist

En cykeltur der gør en forskel:

Der er tale om langt mere end en cykeltur til Paris. Formålet er at indsamle midler til at støtte lokale og regionale velgørenhedsprojekter, der er i overensstemmelse med Rotarys ånd.

Hillerød Christian IV Rotary Klub skabte i 2014 cykelholdet Team Rotary Hillerød, og siden da er det lykkedes at indsamle ca. 1.650.000 kr., der er blevet delt ud til en bred vifte af humanitære organisationer og sociale frivillige foreninger bl.a. Mødrehjælpen, Julemærkehjemmet i Ølsted for blot at nævne nogle få.

Al den positive feedback og de erfaringer vi har høstet de foregående år, bygger vi videre på, og i sommeren 2017 indgik vi samarbejde med Halsnæs Rotary, så vi kan udbrede kendskabet til vores projekt i Nordsjælland. Derfor blev derfor besluttet at skifte navn fra Team Rotary Hillerød til Team Rotary Nordsjælland.

I 2023 er det 8. gang, der arrangeres en cykeltur til Paris med formålet at samle midler til at støtte lokale velgørenhedsprojekter, der er i overensstemmelse med Rotarys ånd og formål.

Hvis du vil være med til at hjælpe andre, så kør med på Team Rotary Nordsjælland 2023 sammen med 26-36 andre ryttere, der på otte etaper over otte dage fra 14. juli – 21. juli 2023 – cykler fra Hillerød til byernes by Paris; i alt cirka 1.400 km. Kvinder og mænd i alle aldre kan deltage.

Tour-pakken 2023:

• Indoor cykling 2 gange om ugen i januar, februar og marts i Hillerød.
• Landevejstræning 2 gange om ugen fra 1. april 2023 til turstart.
• Fuld forplejning og overnatning i otte dage.
• Weekend-træningstur inkl. forplejning og overnatning.
• Cykeltøj: To sæt cykeltøj, en overtræksjakke, en vindvest, et sæt løse ærmer og ben, sokker og
naturligvis en cykelhjelm.  Forventes udleveret primo/medio april. Indtil da anvendes eget udstyr & beklædning.
• Afslutningsmiddag i Paris fredag 21. juli 2023 inkl. overnatning på hotel.
• Transport af cykel og bagage tilbage til Hillerød.
• Afslutningsfest i Hillerød i efteråret 2023 (mindre egenbetaling).

Træning:

Vi forventer, at du deltager i den planlagte træning, herunder nogle obligatoriske søndagsture og på weekendturen til Falster. Træningen skal sikre, at du kan leve op til vores minimumskrav, og dermed kunne cykle langt med et gennemsnit på 27 – 28 km/t på flade ruter. For at dette gennemsnit skal kunne holdes, må man som nybegynder forvente at have trænet 150-200 timer eller have kørt ca. 2.500 – 3.000 km på cykel forud for touren.

Pris:

Pris for deltagelse i projektet er 13.400 kr. pr. rytter, dog mindre hvis du kommer med én eller flere personlige ryttersponsorer. Dvs. at deltagergebyret/egenbetalingen falder i takt med størrelsen af sponsorbeløb:

Se flere detaljer her.

Deltagergebyr indbetales med 6.500 kr. medio februar 2023 og resten 15. april 2023. Sponsorer kan skaffes indtil 1. marts 2023, hvorefter endelig afregning finder sted.

Dagligdag på turen til Paris:

Før og under etapen:

• Om morgenen før afgang gøres klar til dagens etape, der starter kl. 8. Morgenmad serveres de fleste dage fra kl. 6.30
  • Serviceholdet er til rådighed og til hjælp for rytterne på hotellet – læsse kufferter, udlevere vand og meget andet.

På etapen:

• Navigatørbilen kører hele tiden umiddelbart foran rytterne,
  • Motorcyklen, Kører hele tiden lige før rytterne og hjælper rytterne igennem vejkryds og rundkørsler
  • Rytterservicebilen kører hele tiden lige bag den bagerste rytter. For at beskytte mod trafik, samt for at assistere ved defekter.
  • Dagskørsel er delt ligeligt i 4 etaper med 3 pauser. 1. og 3. pause er på ca. 20 min og frokostpausen på ca. 30 min.
  • Dagens første pause er efter ca. 50 km, hvor serviceholdet er klar med formiddagsmad og kaffe, vand mv.
  • Dagens anden pause, frokosten, indtages efter ca. 100 – 120 km, hvor serviceholdet er klar med smørrebrød eller lidt lun mad samt vand og the, kaffe.
  • Den 3. pause er typisk efter ca. 140-150 hvor der serveres frugt, kage, slik, kaffe, the og vand
  • Dagens 4. stop er ved hotellet, hvor der skal overnattes. Her åbner ”bagsmækken” med slik, chips, frugt og vin, øl og sodavand.

Efter etapen:

• Servicehold udleverer bagage.
  • Der skal vaskes cykeltøj, hvis ikke hotel tilbyder dette.
  • Aftensmaden indtages normalt ved kl. 19.00.
  • Efter middagen er ”bagsmækken” åben til en godnatøl.

Længden på dagsetaperne er de 4 første dage lidt under 200 km, 5. dagen ca. 150 km, 6. og 7. dagen ca. 175 km. 8. dagen (PARIS) ca. 110 km.

Dagen hvor vi ankommer til Paris:

• Efter en pause kører bilerne til Concorde pladsen og gør klar til at modtage rytterne.
  • Ryttere og servicebiler ankommer til Concorde pladsen, hvor familie og venner tager imod. Der serveres champagne m.v.
  • Efter ankomsten til hotellet skal bagagen og cyklerne pakkes i servicebilerne, der gøres klar til hjemturen.
  • Så er der tid en øl eller et glas vin inden middagen kl. 19.00.